Formålet med kurset er:
- at tackle forskellige medarbejderprofiler eller udfordringer
- at handle konstruktivt i teams der ikke fungerer
- undgå at konflikter går i en retning, der ikke kan styres
- at blive mere bevidst om, hvordan man som person kan optræde i samtaler og heri opnå løsninger, der ligger langt over det niveau, man normalt vil ty til
- at få konkrete værktøjer til direkte brug i praksis
- at opnå viden om hvordan værktøjerne virker i specifikke situationer
Kurset afholdes med diskussion in plenum, med synliggørelse af de forskellige problematikker.
I splitperioden er der opgaver og cases som skal være med til at skabe en forankring af værktøjerne i dagligdagen. På den måde bliver kurset ikke blot endnu et på cv’et.
Om den vanskelige samtale
Vi oplever alle både i det professionelle og privat liv at have samtaler, der volder os problemer.
Det kan skyldes at emnet er tabubelagt, men også vores forhold til personen spiller en afgørende rolle.
Selv om vi ikke skal eller kan være venner med alle, er det vigtigt, at man i vanskelige samtaler forstår, hvordan man kan gribe dem an. På den måde kan samtalen flyttes fra det svære og til det konstruktive med mulighed for løsning. Kurset har fokus på arbejdsrelaterede udfordringer, men kan nemt tages med ind i din private ageren.
Der er både lagt vægt på hvordan man håndterer udfordringer ind mod en individbaseret situation og mod et mere overordnet svært dilemma. Vi benytter aktuelle cases, sådan at hver deltager føler det er nærværende for dennes udfordringer.
Kurset er henvendt til ledere, der gerne vil opnå mere styrke i at forstå, hvordan de kan agere bedre i de svære situationer. Ligeså hvordan de ikke behøver at gå på kompromis med deres værdier for at nå ind i at flytte samtalen væk fra det vanskelige.