Den Vanskelige Samtale
Samtalen mellem leder og medarbejder kan blive særligt svære. Det kan være emnet eller fordi leder og medarbejder har en situation imellem sig, som gør stemningen trykket og dermed samtalen svær. Det kan have meget negative udfald både i forhold til det videre samarbejde, men også rent lovgivningsmæssigt, fordi lederen måske får opført sig på en facon overfor medarbejderen, som er meget uheldig. Derfor skal vanskelige samtaler også tages seriøst. Det er ikke bare lige. Det er noget, der skal forberedes ordentligt og det er vigtigt, at lederen forstå egne hensigter, adfærd og eventuelle konsekvenser. For det er muligt at vende vanskelige samtaler til gode samtaler, hvor der findes et fælles tredje, som gør det muligt at få en ny vej sammen. (læs mere kommer snart)
Kursusindhold for "Den Vanskelige Samtale"
Med Conopors kursus får du kompetencerne, tillid til metoder og til din egen fremtræden og dermed trygheden til at tage de svære samtaler og facilitere de konflikter, du som leder står overfor. For eksempel hvordan taler/lytter du, når krisen mellem dig og medarbejderen er i fuld gang? Og hvordan kan du forstå og imødegå at denne krise eskalerer?
På kurset er I maksimalt 10 deltagere. Der er et intenst kursus, hvor alle deltagere skal bidrage med cases og bliver sat sammen til øvelser, for derigennem i praksis at forstå de virkemekanismer, der er i spil. Der er ikke rollespil, men da ”den vanskelige samtale” som teknik også handler om evnen til at lytte, er der meget dialog.
Kurset har fokus på de arbejdsrelaterede udfordringer, og der vil også blive arbejdet med jordnære og relevante cases fra Conopors mange forskelligartede opgaver ude hos kunder.
Kurset løber over to dage á 5 timer med en mellemliggende periode på ca. 3 mdr., hvor teorien fra kursusdag 1 kan omsættes til praksis. Derfor forventes det at deltagerne arbejder med opgaver og cases mellem de to kursudage, så læring og metoder forankres solidt i lederens dagligdag.