Indtast din registrerede e-mail:
Indtast ny adgangskode:

Kurset: Omsorgs- og fraværssamtale

Får du resultater ud af samtalerne med dine medarbejdere?

Du og din medarbejder skal have mulighed for at skrive "en tredje historie". En historie, hvor adfærd og forhold ændres, og hvor forandringen forankres. Hvor gamle forbehold tages af bordet, og I starter på en frisk.

Formål

Det er en kunst, som kun de færreste mestrer pr. intuition, og netop derfor har Conopor så stor succes med disse kurser. Det er nemlig en meget svær samtale, hvor du både skal være imødekommende, krævende, konkret og fleksibel - men med den rette tilgang får du en reel og nyttig samtale i og med, at du forstår deres fravær og kan handle på det sammen med medarbejderen. Samtalen skal nytte noget.

Medarbejderne er muligvis nervøse, når de bliver indkaldt i forbindelse med fravær, men sådan behøver det ikke at være. Samtalen er jo baseret på fraværet, men også på, at I skal finde nogle løsninger sammen, og det kan være endog meget svært for en trængt medarbejder at se muligheder, der ikke ligger lige for. Her kommer dit overblik og forståelse af organisationen og råderum ind.

Vidste du, at der er forskel på omsorgssamtale og fraværssamtale? ​

​De steder, hvor organisationen bruger begge begreber, er der i omsorgssamtalen lagt mere fokus på omsorgen fra leder for de medarbejdere, der har svært ved at opretholde et godt helbred og samtidig have et stabilt arbejdsliv. Men det at forstå og bruge omsorgs- og fraværssamtaler kan virkelig forbedre dine medarbejders trivsel.

Der er en naturlig afstand mellem leder og medarbejder, hvor du som leder selvfølgelig har det overordnede ansvar, men sammen kan I hjælpe medarbejderen til at få et sundtfraværsmønster. Kurset giver dig cases, indblik i teknikker og observationsmetoder samt de rette ord og tilgange til at italesætte en svær problematik. Du får en kombination af teori og jordnær praksis og sparring, som tager udgangspunkt i dine udfordringer og ønsker.​

Virksomhedens udbytte

  • En bedre forståelse af, hvordan lederne kan påvirke fravær/nærvær i organisationen.
  • Ledere, der er bedre til at forebygge fravær.
  • Ledere, der sammen kan give organisationen kvalificeret sparring på overordnede indsatsområder indenfor medarbejderpleje, fastholdelse og trivsel.

Du bliver bedre til

  • At bygge samtalen op trin for trin, med fokus på at flytte medarbejderen.
  • At forstå de vigtigste signaler i samtalen.
  • At kende forskel på brugen af de to samtaleformer og hvorfor den ene gør, at du får færre af den anden.
  • At forstå medarbejderens muligheder og begrænsninger i forandringsprocessen.
  • At forstå din egen rolle og magtbalancen i rummet. Hvad betyder det i samarbejdet?
  • At kende indsatsområder og mulige delmål
  • At være medarbejderens sparringspartner ved sygefravær.

Praktiske oplysninger

Varighed

5 timer med maks. 20 deltagere.

Sted

Det er muligt at afholde kurset hos jer eller i vores lokaler hos WTC ballerup - kontorhotel og konferencecenter, hvor lokalerne ligger i stueetagen, se nærmere på: https://tinyurl.com/y8bke224


Pris

Indhent tilbud på mail eller tlf. 21 28 05 51.

logo_white

Conopor er stiftet af Jean Vennestrøm, som er specialist indenfor sygefravær, arbejdsmiljø og samarbejde.

Følg Jean på LinkedIn

Seneste nyt

Det langvarige sygefravær dræner os for energi og lænser kassen

Siden hvornår er et højt langtidssygefravær blevet et vilkår, vi skal leve med? Svaret er "aldrig". Ingen skal leve med en kritisk fraværsprocent - uanset om det er langt eller kort sygefravær.

- Læs artiklen

Kontakt

CONOPOR ApS​

CVR: 32476260

Ludvig Jensens Vej 14, 3640 Birkerød

- Find rutevejledning

Tlf.: 2128 0551

E-mail: virk@conopor.dk

fb-f-logo-white-29Find os på Facebook