Vidste du, at der er forskel på Omsorgs- og Fraværssamtale?
De steder, hvor organisationen bruger begge begreber, er der i omsorgssamtalen lagt mere fokus på omsorgen fra leder for de medarbejdere, der har svært ved at opretholde et godt helbred og samtidig have et stabilt arbejdsliv. Det er tiltænkt som en samtaleform, der skal tages inden, at medarbejderen har meget fravær. Det vil sige en forebyggende samtale. Fraværssamtalen derimod afholdes først, når medarbejderen har et fravær, der ikke er foreneligt med løsningen af kerneopgaven og dermed arbejdspladsens forståelse af et stabilt fremmøde.. (læs mere kommer snart)
Får du resultater ud af samtalerne med dine medarbejdere
Når medarbejderne har det godt på arbejdspladsen og kan holde et højt fremmøde, så er der ofte ikke behov for at afholde omsorgs- og fraværssamtaler. Men mange arbejdspladser i Danmark har et fremmøde, hvor det er vigtigt at få afholdt både omsorgs- og fraværssamtaler, og hvor det kan være svært at finde den fornødne tid til at få forberedt sig til samtalen og fulgt tilstrækkeligt op efterfølgende. Men det giver bagslag med mere fravær eller risiko for, at medarbejderen vælter. For selv om samtalen går godt og der er en god og ordentlig tone, så er det ikke sikkert, at samtalen giver noget brugbart resultat, hverken for medarbejderen eller lederen. Og hvad har det så været værd?
Men er det vanskeligt at afholde denne type samtaler? Egentlig ikke, men det er som med så mange andre ting, vi skal kunne. Vi skal vide og lære hvordan, det kommer ikke bare af sig selv. Netop derfor har Conopor stor succes med kurset: Omsorgs- og fraværssamtaler, for det giver værdi både økonomisk og menneskeligt for arbejdspladsen, lederen og medarbejderen. (læs mere kommer snart)
Kursusindhold for "Omsorgs- og Fraværssamtale"
Lederen lærer, hvordan det både er muligt at være imødekommende, krævende, konkret og fleksibel i en og samme samtale. Både omsorgs- og fraværssamtalen er bygget op i simple trin, som giver en naturlig fremgangsform og skabelon. For det er vigtigt, at samtalen nytter og får gjort en forskel.
Kurset indeholder cases, skabelonen med de enkelte trin, samt de rette ord og tilgange til at italesætte det svære og styre samtalen. Leder får en kombination af teori og jordnær praksis og sparring, som tager udgangspunkt i deltagernes udfordringer.